BANDING BEZA TEORI DISIPLIN.


SKINNER (Peneguhan & Pembentukan) ASERTIF CANTERS (Sikap guru) DREIKURS (Golongan bermasalah)
Peneguhan- Gerak balas yang memungkinkan kebarangkalian berlakunya tindakan yang dikehendaki.

+ve: ganjaran laksana tindakan.

Cth: hadiah/senyuman/pujian.

-ve: tindakan elak perkara tak diingini. Cth: cubit jika tak siap kerja.

  • Diasaskan oleh Lee Canters & Marlene.
  • Menyatakan bahawa guru berlu bersikap positif (berterus terang).
  • Guru tegas mengawal kelas/ tidak menunjukkan kelemahan.

( tak berperikemanusiaan)

  • Diasaskan oleh Rudolph Dreikurs.
  • Menyatakan bahawa disiplin bukan hukuman sebaliknya kawalan diri.
  • Guru membimbing dengan set yang diingini.
  • Dreikurs tidak percaya hukuman, paksaan, dendaan dalam tangani maslah tingkah laku.
  • Percaya kepada kesan natural/ akibat /galakkan/pertimbangan logikal dapat mendidik pelajar.
Aplikasi Peneguhan +ve:

*(Token Ekonomi)

Pelekat ganjaran/ diletak di tempat yang jelas dilihat.

*(Reverse psikologi)

Guru minta lakukan sesuatu yang tak diingini.

Cth: Saya tak sangka kamu dapat siapkan kerja ini dalam tempoh 5 minit.

Disiplin asertif?

  • Guru menggunakan bahasa yang tegas/ verbal
  • Teknik ‘broken record’/ tidak menjerit/ tak marah/mengulang mesej dengan tenang bila berlaku pertikaian.
  • Menggunakan bahasa tubuh/memek muka/membesarkan mata/unverbal.
Mengapa?

  • Individu melanggar disiplin/salah laku sbb merasakan peraturan berat sebelah/ mengehendaki sesuatu.

4 punca salah laku:

  • Dapat perhatian
  • Kuasa kawal
  • Ketidakupayaan.

Membalas dendam.

Pembentukan/shapping- Kukuhkan perbuatan dengan pengulangan/ latih tubi/ penjadualan. Langkah laksana disiplin asertif?

  • Kenal murid yang menjadi halangan pelaksanaan disiplin assertif/latar belakang.
  • Amalkan respon assertif.

-bukan asertif- pendidik y pasif/ tak pertahan hak.

-pendidik bermusuh-jerit/ugut/sindir.

-asertif- Desak dengan tenang/didikan terkawal.

  • Letakkan had/apa yang dikehendaki.
  • Laksanakan dengan tegas/ cara +ve.
Cara menangani?

  • (Guru) marah/gusarà (Murid) perhatian.
  • Ancam/diugutà tunjuk kuasa.
  • Disakiti à balas dendam.
  • Tak terdayaà Ketidakupayaan guru.
Peniruan/ Modeling- Murid mencontohi model/ diberikan ganjaran. Contoh tindakan:

  • Murid datang lewat ke kelas
  • Hukuman: Mencuci  tandas
  • Akibat logikal: Tidak dapat masuk ke kelas.
  • Murid menconteng dinding
  • Hukuman: Denda balik lambat
  • Akibat logikal: Murid perlu membersihkan dinding yang diconteng.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: